Tävling 2018

”Samer”.

Valfria färger och tekniker.

1:a placering – ”Tekanna”, May-Liz Lorentzon, Floda

Mottot är mycket väl uppfyllt. Dekoren påminner om många samiska konstformer i renhorn, masurbjörk och näver. Locket med den samiska flaggan smälter väl in i kompositionen. Även formen på kannan känns samisk. Linjen i kannans överkant får oss att tänka på ”cuonavagge”, dvs lapporten. Teknik, komposition och färgval är utsökt.

2:a placering – ”Burk med trälock”, Ewa Stjernqvist, Tyresö

Mottot är mycket väl uppfyllt. Kompositionen mycket väl anpassad till godset. Trälocket är en tillgång till kompositionen. Mycket fint färgval, trots att de samiska färgerna saknas. Tekniken utsökt.

3:e placering – ”Vas”, Charlotte Syréhn-Nilsson, Falkenberg

Motto väl uppfyllt. Kompositionen mycket väl anpassad till godset. Vinner på att den är tvåsidig. De samiska färgerna finns med. Silvret ger ett fint tillskott till färgerna. Tekniken utsökt.

3:e placering – ”Vas”, Ann Norup, Kungälv

Motto väl uppfyllt. Vasen har två sidor vilket den vinner på. Båda kompositionerna är väl anpassade till godset. Ena sidan inspirerad av naturen den andra av sameslöjd. Känns samisk även om inte de samiska färgerna finns med. Tekniken utsökt.

Tillbaka till Galleriet