Tävling

Med något års mellanrum inbjuder vi till tävling. Här skapar man en egen dekor på fastställt eller valfritt gods utifrån ett tema. Dekor och teknik bedöms sedan av en jury bestående av porslinsmålare och ev andra konstnärligt kunniga.

1:a placering
Tävling 2012

Vinnare – Ann Norup, Kungälv

(arkivbild)

TÄVLING 2018 – SAMER

Insprireras av samerna och deras konst

Gods: Valfritt

Komposition och teknik:  Valfritt

OBS!!! Plagiat bedöms ej! Det är oerhört viktigt att din dekor är helt din egen. Juryn bedömer teknik, komposition och färgval, samt originalitet. Att mottot ska vara uppfyllt är en viktig del i bedömningen.

Jury: May Johansson, Floda, Gun Svensson, Veddige, Eva Westerberg, Falkenberg, samt en utomstående jurymedlem, i dagsläget ej bestämt.

Gods ska vara uppackare, Kristina Lidving, tillhanda senast 31 mars 2018. Du betalar porto samt står för returporto om vi behöver skicka tillbaka godset till dig. Förhoppningsvis kan vi ordna överlämning av ditt gods på billigare sätt. Godset är ej försäkrat hos oss.

Godset skickas till: Kristina Lidving, Benelyckevägen 80, 443 70 Gråbo.

Anmäl dig genom att betala in 100:-  till Spf’s pg 60 42 45-1, c/o Britt Andersson, senast den 31 december 2017!!!

Vill du skicka in mer än ett föremål betalar du 50:- för nummer 2, 3 osv.

Vi hoppas på många spännande föremål och dekorer! Inspireras gärna av TV-serien/filmen Sameblod eller samiska sagor och berättelser, deras kläder och konst mm.

Vi väljer att tävlingen ska utgå från de svenska samerna.

Det finns 51 samebyar i Sverige och en kvart miljon renar. För hundra år sedan (1918) hölls det första samiska landsmötet i Östersund. Samefolket är en tidskrift, som har publicerats sedan 1918, och är en av de äldsta urfolkspublikationerna i världen. För 50 år sedan (1968) kom Altevatn-domen som är ett norskt rättsfall om samiska renbetes- och fiskerättigheter. Målet hade väckts av samer i den svenska samebyn Saarivuoma.

Det finns alltså många anledningar till att uppmärksamma samerna, de starka färgerna, silvret i deras smycken och renarna.

VÄLKOMMEN MED DIN ANMÄLAN HÄR!!!

Bilder från tidigare tävlingar finns i galleriet.