Mer om sommarkursen 2018

Även i år kommer vår sommarkurs att förläggas till Stora Segerstads Naturbruksgymnasium. Skolan ligger tre mil väster om Värnamo, strax utanför Reftele, i Småland

Ni som tidigare varit med på skolan vet att den ligger i en vacker miljö och med naturen runt hörnet där det också finns kor, får och höns. Det finns även hundgård för den som önskar ta med sig sin hund.

Vi som tidigare varit med på Stora Segerstad vet att det serveras god mat och att det finns trevlig och hjälpsam personal här.

Vilka får gå på sommarkurs:

Som medlem i Svenska Porslinsmålningsförbundet är alla förstås varmt välkomna att delta på årets sommarkurs, men även du som inte är medlem än är varmt välkommen. Efter att ha deltagit på en av Spf anordnad kurs ser vi dig gärna som medlem i Förbundet, då man inte kan delta i mer än en kurs utan att vara medlem

Våra kurser ger en unik möjlighet att förkovra sig i porslinsmålningens tekniker under trevlig samvaro och glada skratt.

Årets sommarkurs:

Kurstid: 25 – 29 juli 2018 Kursen startar onsdagen den 25 juli kl 16.00 och slutar den 29 juli kl 10.00 med kaffe.

Vi inbjuder till fyra grupper i en stegvis utbildning, där vi utgår från Brevskolans “Att måla porslin” skriven av Cay Gullstrand

Grupp I: Du som är ny inom porslinsmålning, ny medlem i förbundet och du som inte varit på Spf´s sommarkurser är välkommen här. Vi arbetar med linjer, ytindelning, symmetri, kompositionsprinciper och kommer också att träna NCS färglära. Vi går förstås igenom porslinsmålningens grundtekniker: att lägga en fond, att dra penseldrag, pennteckning och urskrap.

Handledare: Ann Norup, Kungälv.

Grupp II: I denna grupp vidareutvecklas de tekniker och grunder som lagts i Grupp I. Här går man igenom symmetri i grupp, färgområden samt bredpenselarbete, randning och urtvätt.

Handledare: Ann Norup, Kungälv.

Grupp III: Vänder sig till dig som gått i grupp I och II och målat några år. Du får lära dig kontrastförstärkning, gestaltlagar och stilisering. Vi arbetar också med teknikprover.

Handledare: Berit Fransson, Bredaryd.

Grupp IV: Här arbetar man fritt med hjälp av de kunskaper man fått i Spf’s stegvisa utbildning.

Handledare: Marie Andersson, Kattarp.

Allmän information

På våra kurser använder vi RCP vattenbaserat målarmedium. Metaller lägger vi på i ett separat rum.Vi värnar om hälsan och miljön! Det är bra att samåka om man har möjlighet och bor nära någon annan deltagare.

På lördagskvällen kommer vi som vanligt att anordna lite trevligheter och även ha ett lotteri, vill du skänka någon vinst till lotteriet så hör av dig till organisatören.

Vi kommer precis som föregående år att avsluta kursen med kaffe klockan 10,00 på söndagsförmiddagen. Det serveras ingen lunch på söndagen innan hemfärd.

Anmälan om deltagande i sommarkursen:

Anmälan skall göras senast 31 mars 2018, antingen via vårt anmälningsformulär här eller genom att fylla i anmälningsblanketten i Löparen alternativt kopiera eller skriva av.

Anmälan via post skickas till:

Eva Westerberg, Tröingevägen 40, 311 37 Falkenberg.

Det är viktigt att du skriver på anmälningsblanketten om du vill hyra lakan & handdukar. Viktigt också att du skriver i om du har svårt att gå i trappor och om du har kostallergier m.m

Anmälningsavgift:

Anmälningsavgiften på 500:- betalas in på SPF:s plusgiro 604245-1, c/o Britt Andersson.
Anmälningsavgiften skall vara betald senast 31 mars 2018.

Observera att anmälningsavgiften återbetalas ej vid återbud.

Vid sjukdom återbetalas kursavgiften minus anmälningsavgiften mot uppvisande av läkarintyg.

Kurskostnad:

Det går även i år att välja olika typer av boenden.

Enkelrum på vandrarhem med dusch och toalett i korridor, kostar: 4 400:-.

Enkelrum i Herrgården med dusch och toalett på rummet, kostar. 5 100:-.

Dubbelrum i Herrgården med dusch och toalett på rummet, kostar: 4 750:-

Man väljer själv om man vill ta med sig egna lakan och handdukar eller om man vill hyra det, till en kostnad av 100:-. Observera att även denna kostnad betalas in till Spf.

Kursorganisatör: Eva Westerberg, Falkenberg

Ass. kursorganisatö: Kristina Living, Gråbo

Brännare: Åsa Rönning-Mickelsen, Nykirke, Norge

Extra information:

Vi upprepar de två föregående årens succé med 10% rabatt för nya deltagare, gäller både medlemmar och icke medlemmar som deltar för första gången!

Har du varit med tidigare på våra sommarkurser vet du hur trevligt vi har det, passa på att få med någon ny deltagare till sommarkursen!

Ni som deltog förra året kommer säkert ihåg att vi kunde sänka kursavgiften eftersom vi fick medel från en fond. Vi kommer även i år att ansöka om nya medel och räknar med besked om detta innan sommaren. Det kan då bli så att vi kommer att sänka avgiften även i år. Vidare information kommer!

Varmt välkommen med din anmälan!!!