Mer om sommarkursen 2019

För tredje året i rad kommer vi att hålla vår sommarkurs på Stora Segerstad utanför Reftele i Småland. Det är många fördelar med denna skola och vi trivs väldigt bra där. Ett stort plus är att vi har tillgång till en elektriker som kan ordna till det så att vi kan bränna i alla ugnar samtidigt när det behövs. Det behöver alltså inte bi så mycket nattsudd för vår brännare, Åsa, längre.

Ni som varit med på någon sommarkurs här, vet hur härligt lantlig miljön är. Är man hundägare kan man ta med sig sin hund hit, det finns tillgång till hundgård och det finns boende där man får ha husdjur på rummet.

På skolan serveras det också väldigt god mat som vi alltid uppskattar. Personalen är trevlig och vi vet att de ser fram emot att vi kommer.

Vilka får gå på sommarkurs?

Som medlem i Svenska Porslinsmålningsförbundet är alla förstås varmt välkomna att delta på årets sommarkurs, men även du som inte är medlem än är varmt välkommen. Efter att ha deltagit på en av Spf anordnad kurs ser vi dig gärna som medlem i Förbundet, då man inte kan delta i mer än en kurs utan att vara medlem.

Våra kurser ger en unik möjlighet att förkovra sig i porslinsmålningens tekniker under trevlig samvaro och glada skratt.

Årets sommarkurs

Kursen startar onsdagen den 24 juli kl 14.30 och slutar den 28 juli kl 10.00 med kaffe.

Vi inbjuder, som vi brukar, till fyra grupper i vår stegvisa utbildning, Vi arbetar efter den utbildningsplan som vi i Spf har utarbetat.

Grupp I: Du som är ny inom porslinsmålning, ny medlem i Förbundet och du som inte tidigare varit på Spf´s sommarkurser är välkommen här. Vi arbetar med linjer, ytindelning, symmetri, kompositionsprinciper och kommer också att träna NCS färglära. Vi går förstås igenom porslinsmålningens grundtekniker: att lägga en fond, att dra penseldrag, pennteckning och urskrap.

Handledare i grupp I: Ann Norup, Kungälv.

Grupp II: I denna grupp vidareutvecklas de tekniker och grunder som lagts i Grupp I. Här går man igenom symmetri i grupp, färgområden samt bredpenselarbete, randning och urtvätt.

Handledare i grupp I: Ann Norup, Kungälv.

Grupp III: Vänder sig till dig som gått i Grupp I och II och målat några år. Du får lära dig kontrastförstärkning, gestaltlagar och stilisering. Vi arbetar också med teknikprover.

Handledare i grupp III: Christina Ohliw, Reftele.

Grupp IV: Här arbetar man fritt med hjälp av de kunskaper man fått i Spf´s stegvisa utbildning.

Handledare i grupp IV: Marie Andersson, Kattarp.

Allmän information

På våra kurser använder vi vattenbaserat målarmedium. Metaller lägger vi på i separat rum. Vi värnar om hälsan och miljön.

Det är bra att samåka om man har möjlighet och bor nära någon annan deltagare!

När det blivit lördagskväll blir det fest, vi äter god mat och har trevligt tillsammans. Det kommer att anordnas ett lotteri och vill du skänka någon liten vinst till det, kan du lämna det till organisatören.

Vi kommer, precis som förra året att avsluta kursen med kaffe kl 10.00 på söndagen. Det serveras ingen lunch före hemfärd.

Anmälan om deltagande i sommarkursen.

Anmälan ska göras senast den 31 mars 2019, antingen vi anmälningsformuläret här eller genom att fylla i anmälningsblanketten i Löparen alternativt kopiera eller skriva av.

Anmälan vid vanlig postgång, skickas till Eva Westerberg, Tröingevägen 40, 311 37 Falkenberg.

Det är viktigt att du i din anmälan skriver om du vill hyra lakan och handdukar eller ej. Viktigt också att skriva om du har svårt att gå i trappor eller om du har kostallergier m.m.

Anmälningsavgift

Anmälningsavgiften på 500 kronor betalas in på Spf´s plusgiro, 60 42 45-1, c/o Anita Ericsson.

Anmälningsavgiften ska vara betald senast den 31 mars 2019. Observera att anmälningsavgiften ej återfås vid återbud.

Vi sjukdom återbetalas kursavgiften minus anmälningsavgiften mot uppvisande av läkarintyg.

Kurskostnad

Det går även i år att välja på olika typer av boenden.

Enkelrum på vandrarhem med dusch och toalett i korridor, kostar 4.400:-

Enkelrum i Herrgården med dusch och toalett på rummet, kostar 5.100:-

Dubbelrum i Herrgården med dusch och toalett på rummet, kostar 4.750:-

Man väljer själv om man vill ta med sig egna lakan och handdukar eller om man vill hyra det, till en kostnad av 100:- .

Kursorganisatör: Eva Westerberg, Falkenberg

Ass. kursorganisatör: Kristina Lidving, Gråbo

Brännare: Åsa Mickelsen-Rönning, Nykrike, Norge

Extra information

Vi upprepar de senaste årens succé med 10% rabatt för nya deltagare, gäller både medlemmar och ick medlemmar som deltar för första gången!

Har du varit med tidigare på våra sommarkurser vet du hut trevligt vi har, passa på att få med någon ny deltagare till sommarkursen!

Ni som varit med de senast två sommarkurserna vet att vi kunnat sänka kursavgiften eftersom vi erhållit medel från en fond. Vi räknar med att även i år få medlen och därför kommer vi troligtvis att sänka kursavgiften även i år.

Allt detta får du mer information kring när vi närmar oss sommaren.

Varmt välkommen med din anmälan!!!