Välkommen till sommarkurs 2021

”Festligheter”

Sedan flera år har vi haft vår sommarkurs på Stora Segerstads Naturbrukscentrum, så även i år. En skola som vi blivit förtjusta i och trivs bra med. Den ligger naturskönt utanför Reftele i Småland.

Vilka får gå på sommarkurs?

Som medlem i Svenska Porslinsmålningsförbundet är du varmt välkomen att delta på årets sommarkurs, men även du som ännu inte är medlem än är välkommen. Efter att ha deltagit på en av SPF anordnad kurs ser vi dig gärna som medlem i Förbundet, då man inte kan delta i mer än en kurs utan att vara medlem.

Våra kurser ger en unik möjlighet att fokusera på porslinsmålningens tekniker under trevlig samvaro och glada skratt.

Årets sommarkurs:

Kurstid: 4 – 8 augusti 2021

Kursen startar på onsdagen kl 15.00, med en föreläsning av Christina Ohliw där hon berättar lite om SPF och det nordiska samarbete som fanns en gång. Vi slutar på söndagen någon gång mellan kl 10 och 11 efter genomgång och kaffe.

Före kursstart har vi vårt årsmöte som börjar kl 13.30. Efter årsmötet bjuder Förbundet på kaffe och tårta. Separat inbjudan till årsmötet kommer under försommaren.

P g a pandemin, ställde vi in både vår sommarkurs och vårt 60-års jubiléum förra sommaren men som vi tidigare informerat om flyttar vi temat ”Festligheter”, samt jubiléumsfirandet till detta års sommarkurs.

Årets grupper är:

Kalas

“Festliga, festfina idéer till porslinsdekor”.

Utöver grundläggande tekniker såsom penselarbete, randning, fondning, stift och urskrap samt färglära och komositionstekniker fokuserar vi på:

Mönsterkomposition med stort F såsom förenkling, förstoring och formgrupper. Tekniker med mer eller mindre matta preparat exempelvis, mattvitt, sidenglans- och metallicfärger i kombination med sandperforering och kanske lite ”glitterglans” av guld eller platina.

Kafferep

“Med tårtspade, gaffel, sked och glas vi dukar till ett kaffekalas”.

Denna grupp är inriktad mot spetspensel- och plattpenselmålning, fondning, urskrap och stiftteckning samt eventuellt arbete med sandperforering och lyster.

Vi kommer att arbeta med linjer, ytindelningar, överlappningar och fonder.

Till vår mönsterkomposition inspireras vi bl a av cupcakes, tårtbestick och vackra dukar med spets.

Festernas fest – Nobel

“Det ska vi fira med prisvärda penseldrag, tänkvärda tal och toner i färg, färg- sprakande fyrverkerier i glitter och glans och med bedårande blomster- arrangemang”.

Tongivande tekniker såsom platt-och spetspensel, randning, stift, urskrap, fondning och perforering tillämpas i kompositionerna genom symmetri, gestaltlagar, stilisering mm. och med lämpliga material såsom blank- och matt färg, sand till perforering, sidenglans, lyster, guld och platina.

Det framgår inte här vem som leder de olika grupperna, det får man först veta vid kursstart. Detta för att man först och främst ska välja det man vill och lockas av framför att välja en handledare.

Handledargruppen för året är:

Charlotte Syréhn-Nilsson, Falkenberg

Gun Svensson, Veddige

Anita Ericsson, Partille

Som ni kan läsa på ovan har styrelsen tillsammans med våra handledare arbetat fram en ny utbildningsplan som vi i år ska använda oss av för första gången. Det innebär att vi erbjuder tre grupper med lite olika inriktning. Du som anmäler dig till sommarkursen väljer utifrån det du lockas mest av eller kanske det du vill lära dig mer av.

I din anmälan är det extra viktigt att du gör ett 1:a handsval och ett 2:a handsval eftersom vi p g a pandemin kommer att göra grupperna lika stora så att ni som deltagare får ett bra utrymme mellan er.

Det blir ett nytt tänk för oss alla och vi kommer att noggrant analysera och följa upp era utvärderingar som skrivs i slutet av kursen, precis som vi brukar göra.

Allmän information.

Det porslin som ska användas till övningarna ingår i kursavgiften.

På våra kurser använder vi vattenbaserat målarmedium. Metaller lägger vi på i separat rum. Vi värnar om hälsan och miljön.

Festligheterna fortsätter och på lördagskvällen blir det fest. Förra året hade SPF 60-års jubiléum som vi inte kunde genomföra, därför gör vi det i år firar och det kommer därför att bjudas på något lite utöver det vanliga. Vi äter god mat, umgås och har trevligt tillsammans. Det kommer att anordnas ett lotteri och vill du skänka någon liten vinst kan du lämna den till organisatören.

Vi kommer, precis som vanligt att avsluta kursen med genomgång och kaffe på söndagsförmiddagen. Det serveras ingen lunch före hemfärd.

Kursorganisatör: Kristina Lidving, Gråbo

Ass. kursorganisatör: Eva Westerberg, Falkenberg

Brännare: Åsa Rönning-Mickelsen, Nykirke, Norge

Anmälan om deltagande i sommarkursen.

Anmälan ska göras senast den 30 april 2021, antingen via anmälningsformuläret här eller genom att fylla i anmälningsblanketten i Löparen alternativt kopiera eller skriva av.

Anmälan vid vanlig postgång, skickas till:

Kristina Lidving

Benelyckevägen 80

443 70 Gråbo

Anmälningsavgift.

Anmälningsavgiften på 500 kr betalas in till SPF’s plusgiro 60 42 45-1, c/o Anita Ericsson och ska vara betald senast den 31 maj 2021. Observera att anmälningsavgiften ej återfås vid återbud.

Vid sjukdom återbetalas kursavgiften minus anmälningsavgiften mot uppvisande av läkarintyg.

Ni som varit med de senaste åren har säkert märkt att vi blir fler och fler för varje år som går. En trend som vi hoppas ska hålla i sig.

I den senaste utvärderingen  fanns en fråga kring hur vi ska prioritera öskemålen om Herrgårdens enkelrum. Det framkom att man vill att det är anmälningsdatum som bestämmer turordningen, dvs. det datum anmälningsavgiften finns på SPF’s konto.

Observera därför att första inbetalningsdagen av anmälningsavgiften är den 30 april.

Kan du tänka dig att dela rum på Herrgården med en målarvän, underlättar du för oss i organisationen och ger fler möjlighet att bo på Herrgården.

I vandrarhemmet bor man i stora enkelrum med tvättmöjlighet på rummet och närhet till matsalen. Dusch och toalett finns i korridor.

Kursinformation. För mer information, kontakta organisatören, Kristina Lidving.

Det är viktigt att du i din anmälan skriver om du vill hyra lakan och handdukar eller ej, detta till en kostnad av 120 kr. Summan läggs till i din kurskostnad.

Viktigt är också att skriva om du har svårt att gå i trappor eller om du har kostallergier mm.

Har du varit med tidigare på våra sommarkurser vet du hur trevligt vi har, passa på att få med någon ny deltagare till sommarkursen!

Vi lämnar 10% rabatt för nya deltagare, gäller både medlemmar och icke medlemmar som deltar för första gången!

VARMT VÄLKOMMEN MED DIN ANMÄLAN!