Sommarkurs 2024

SPF´s Sommarkurs för 2024 hålls vecka 30, start kl 15.00 onsdag 24 juli och pågår till söndag 28 juli.

Sedan flera år har vi haft vår sommarkurs på Stora Segerstad Naturbrukscentrum, så även 2024. En skola vi trivs väldigt bra på och den ligger naturskönt utanför Reftele i Småland.

Tema: Bevingade väsen i sagornas värld

Inspiration för årets sommarkurs hämtas från sagornas mystiska värld och du får möta både verklighet och fantasi från olika delar av världen. De olika övningarna baseras på porslinsmålningens grundtekniker och hur olika preparat kan användas. Precis som förra året väljer man vilken grupp man vill delta i utifrån innehåll, vilken handledare som leder vilken grupp får man först veta när kursen börjar. Detta är för att man först och främst ska välja det man vill och lockas av, framför att välja en handledare. Precis som tidigare så har handledarna arbetat fram en gemensamma övning, som respektive grupp får sätta sin egen personliga twist på. ”Det var en gång…”, så börjar alla sagor, så även den gemensamma övningen. Sagans innehåll inspirerar dig till dekoren på ditt gods.

Du kan välja mellan följande grupper:

•  ”Den magiska trollsländan” – I denna grupp inspireras vi av allt ifrån bevingade varelser, kryp, ord och djur. Denna grupp arbetar även med teknikerna skrapteknik, sandperforering och sprängning.
  •  ”2024 Trädrakens år” – I denna grupp inspireras vi av mystiska väsen som sätter sprätt på din fantasi. Denna grupp arbetar även med tekniken sandrelief.
  •  ”Tusen och en natt” – I denna grupp inspireras vi av orientaliska berättelser, färger och dofter. Gruppens extra teknik är randning på olika sätt.

Handledare: Lenita Andersson, Gun Svensson och Christina Ohliw. Susanne Norling går bredvid handledare Christina Ohliw som handledarelev.

Vilka får gå på SPF Sommarkurs?

Som medlem i Svenska Porslinsmålningsförbundet är du varmt välkommen att delta på årets sommarkurs, men även du som ännu inte är medlem än är varmt välkommen. Alla som deltar första gången får 10% rabatt på kursavgiften. Efter att ha deltagit på en av SPF anordnad kurs ser vi dig gärna som medlem i Förbundet, då man inte kan delta i mer än en kurs, utan att vara medlem. Våra kurser ger en unik möjlighet att fokusera på porslinsmålningens tekniker under trevlig samvaro och glada skratt.

Välkommen att kontakta SPF Kursorganisatör Kristina Lidving för mer information och anmälan, antingen via mail eller telefon

kristina.lidving@porslinsmalningsforbundet.se  eller mobil: 0704-222 904

VÄLKOMMEN!